DOSSIERS
_____________________________________________________

Notice : SHUT DOWN

Le projet Notice: Shut Down est fort probablement une installation difficile car nous fermons provisoirement la galerie d'art par un placardage portes et fenêtres de leur accès principal.

L’objectif de ce placardage est d’associer les galeries, les centres d’artistes et les institutions artistiques subventionnées, en tant qu’organisations professionnelles diffusant une culture sous une domination de l’économie. Cette installation lamine de front non pas la galerie, mais son instrumentalisation par l’économie. Non plus elle ne fait la critique de la galerie, mais met de l'avant un fonctionnement selon un mode, un mandat et une programmation, orientés en tant qu'alignement à l’économie.


FILES
_____________________________________________________

Notice : SHUT DOWN

The project Notice: Shut Down will probably be a difficult installation to undertake, as we will be temporarily closing an art gallery boarding up windows and doors of its main entranceway.

The goal of this boarding up is to bring together galleries, artist centres and artistic institutions receiving grants, and to underline their position as professional organizations disseminating culture under the governance of economics. This installation won’t be papering over the front of the gallery – rather, it will be papering over the instrumentalization of the economy. Neither will it criticize the gallery. It will simply put forth an approach based on a mandate and programming as an alignment of the economy.

PERFORMANCE DATES :
_____________________________________________________

ESTONIE_ESTONIA
M6 EXAM - AGAIN: Exhibition/Residency as A School - Art Container
with The Polymer Residency Program, Tallinn, Estonia, August 15th - September 15th (Exhibition), August 15th - November 15th (Residency) 2011

FINLANDE_FINLAND
LAPSody - The 3rd International Conference & Festival for Live Art and Performance Studies at the Theatre Academy Helsinki, Finland, June 7th-12th 2011

DÉFINITION
_____________________________________________________

Juste à lire les titres "Critical Mess", "The Art School (Propositions for the 21st Century)", "How to Find A New Critical Structure", "Manifesta 6 Cancellation", "Aesthetic of Resistance", "Exhibition as a School", rapidement on remarque ce désir grandissant qu'on les organisateurs, les participants, les critiques, d'attacher à l'art un projet social, des interventions actives, dont le mérite n'est plus uniquement la valeur de l'œuvre d'art, mais de faire de ces engagements une norme responsable.

Par cette installation, l'intervention remet de l'avant cette crise d'une professionnalisation de l'art, dont le mandat social des artistes, avec les organisateurs, est de positionner ce politique et ce langage comme proposition artistique par défaut en art contemporain. Dans le récent article d'Anton Vidokle, commentant l'annulation de la Manifesta 6, il cite André Breton et Diego Rivera par leur manifeste d'un art indépendant: "true art is unable not to be revolutionary, not to aspire to a complete and radical reconstruction of the society". Maintenant, par ce placardage, il n’est pas question de révolution, mais d'une fascination pour ces enjeux.

Cette installation se libère d’une administration, maintenant autonome de tout processus de sélection en galerie. Elle surpasse tout mécanisme administratif, évitant les règles, hors la loi, sans avertissement. Cependant, pour ce faire, ce placardage s'appuie sur un realtime déjà vu d'une réalité légale connue sous la notice: "Éviction par huissier". C'est la loi par la loi. Un langage pour une souverainté de l'artiste. Ainsi, un placardage, c’est interdire et empêcher l’accès. C'est une démarche par des mesures castrantes et extraordinaires. Car tel est le but de cette proposition, il est de faire ce portrait limite d'une économie comme force des possibilités et impossibilités. Il est un programme de contrôle et de domination, de subvention, de la critique, par un vocabulaire et un langage globalisé. Tous s'arrachent alors pour dire, unanimes, que cette professionnalisation de l'art, "The Art World", est dominé par une production-juste-à-temps de deadlines, vivant de rêves en poussières de fond de poche. Car comme toujours juste-en-production, il est ce nouveau mode du travail.

Ce placardage fait ainsi parler de lui, globalisant. Car on oublie une chose, étant celle pour l'artiste légitime de faire de l'art avant toute chose et pour la galerie, le musée ou l'institution artistique, d'être critique par ses choix au programme. Et non plus faire dans l'économie par cette alignement des subventions de l'État, des recettes de ses entrées, cette domination par l'argent. Vaut mieux alors rester petit, mais faire dans la liberté et la force de l'Art.

Alors, je suis d'accord avec l'artiste Anton Vidokle, Dieter Roelstraete, Paul Henry Madoff et René Payant, il est grandement temps de retourner à l'école.

Cette proposition espère ainsi faire la preuve que le mandat de l'artiste professionnel, en art contemporain, existe vraiment, sinon plus fort à l'extérieur de tout processus d’administration. Et répond sans doute à la question de l'œuvre d'art sans liberté. Mais, également, qu'est-ce qu'une pratique artistique sans programme de financement de l’état? Un artiste est-il plus légitime par force de subventions? Parle-t-on d'art ou parlons-nous d'artiste aux qualités d’entrepreneur? On subventionne l'art, mais on subventionne à plus forte raison une politique d'influences à travers un lobby. Alors mieux vaut bien choisir son camp. Car, Are you with us or against us est certainement la question de la politique, mais peut-on véritablement parler de choix lorsque les options au menu viennent de ceux qui sont au pouvoir?

Juste-en-production, nouveau modèle du travail, est un terme non pas unique aux artistes en art contemporain, mais à la culture du 21e. Car en réalité, c'est de moins en moins de travail et de plus en plus de performance. Nous performons afin de prouver que nous sommes capable. Pour ce faire, nous nous projetons dans une disponiibilité constante ainsi.

DEFINITION
_____________________________________________________

Just read the titles – “Critical Mess", "The Art School (Propositions for the 21st Century)", "How to Find A New Critical Structure", "Manifesta 6 Cancellation", "Aesthetic of Resistance" and "Exhibition as a School" – and you’ll quickly see the growing importance that organizers, participants and artists are attaching to art as a social project, as active intervention, as something with a value that extends beyond the quality of the art to include a commitment to responsible behaviour.

This installation/intervention addresses the professionalization of art, including the mandate of the artist (and organizer) to position social politics and its language as a de facto artistic proposal. In a recent article about the cancellation of Manifesta 6, writer Anton Vidokle quoted André Breton and Diego Rivera and their manifesto for independent art: "true art is unable not to be revolutionary, not to aspire to a complete and radical reconstruction of the society". This boarding up is not an act of revolution, but it certainly intends to stimulate a fascination for these very issues. 

This installation is free from administrative rule, free from all gallery selection criteria. It goes beyond all administrative mechanisms, ignoring rules, laws and giving no forewarning. However, in order to do so, the boarding up relies on “real time déjà-vu”, that is, the notice must enact an authoritarian, common reality: "eviction by bailiffs”. The boarding up thus forbids and impedes access. It’s a statement made under extraordinary circumstances. That’s the goal of this installation: to create a portrait of the economy as a clear force of law.  It is a statement about the hegemony of government funding and of criticism as art production. All is overturned to unanimously declare that the professionalization of an art world is dominated by just-in-time-production of deadlines and living dreams as empty pockets dust, as if just-in-time-production is the new way of labouring.
 
This boarding up as getting people talking, globalize. Because we are forgetting something – that the legitimate artist must first and foremost, create art and that the gallery, museum or artistic institution must authentically critique. And to no longer fall in line with what’s required to receive grants from the government.

So, yes, I completely agree with Anton Vidokle, Dieter Roelstraete, Paul Henry Madoff and René Payant – it’s high time for us all to “go back to school”.

Therefore, this proposal wishes to prove that the professional artist’s mandate in contemporary art truly exists and that it is stronger than all administrative mechanisms. It will also respond to the question of art and liberty, as well as the issue of whether artistic practice can exist outside government funding. Are we talking about artists or artists-as-business entrepreneur? The government subsidizes art, but it also more strongly subsidizes political influence and lobbying. So it’s best to choose your camp wisely. Are you with us or against us is then most certainly a political question, but can we really speak of choice when the options to choose from are imposed by those in power?

Just-in-production, the new prevalent mode of labour, not just in the cultural field, it seems, is all about pushing things to the point where all options are exhausted and the only thing you can do is to do what it takes to meet the deadline.

Under the conditions of just-in-time production labour is less and less work and more and more performance. You perform to proof yourself. And to do so you have to be ready anytime.

 

DOCUMENTATION
_____________________________________________________


_____________________________________________________

byAnalogy
Mandat_Mandate
Pour situer une idée de l’art_To situate an idea of art

byAnalogy Collaborateurs_Collaborators and Art Supporters
Vanessa Gerold, marketing (New York, Paris et Montréal)
Adriana Palanca, traduction_translation (Montréal)
Carter Goodwin, consultant (New York)

byAnalogy Développement_Development
Sylvain Breton (Montréal)

byAnalogy
Partenaires_Partners
(M6 EXAM: Exhibition/Residency as a School)
KUNSTIKONTEINER - Kultuuritehas Polymer/Art Container
Madara 22/Ülase 16
Tallinn, 10613, EESTI
(Estonie_Estonia)

byAnalogy Institutions
MTÜ Kunstikonteinersupported
Estonian Ministry of Culture
Cultural Endowment of Estonia

byAnalogy Informations
info[at]byanalogy[dot]org
_____________________________________________________

Dernière mise à jour_Last edited : 28 Avril_April 2011
_____________________________________________________


 

 


_____________________________________________________

Texte inspiré par le critique d'art Jan Verwoert dans The Building, UnitedNationsPlaza

_____________________________________________________

Text inspired by art critic Jan Verwoert in The Building, UnitedNationsPlaza